FAQ – Frågor och svar
Hur vet jag att ordern har gått igenom?
När ordern har gått igenom kommer det upp att ordern är bekräftad samt att orderbekräftelse skickas till den e-postadress som du angav vid orderläggningen.
Saknar du orderbekräftelse, vänligen kontrollera skräppostmappen i din e-post och kontrollera att den e-postadress som du skrivit in vid beställning är korrekt.
Hur ändrar eller kompletterar jag min order efter utförd beställning?
Eftersom du ej kan ändra din order själv efter utförd beställning så gör du detta så snart som möjligt genom att kontakta oss via kundservice på info@kakellux.se.Har varorna redan skickats går det ej att ändra på ordern.
En komplettering kan inte göras utan du får då göra en ny order i webshopen.
Absolut, du kan komma in i vår fysiska butik i Arlöv eller kontakta vår kundservice på mejl till info@kakellux.se för att få hjälp av en säljare.
Kan jag avbeställa mina varor?
Hör av dig till vår kundtjänst på antingen mejl till info@kakellux.se så försöker vi att hjälpa dig. Har din order hanterats inför frakt kan vi tyvärr inte avbryta den men du kan returnera dina varor när du mottagit dom.
En order som innehåller anpassade produkter kan inte avbrytas om produkterna redan har anpassats.
Avbeställning/ändring av beställningsvara
Kontakta alltid vår kundservice via mejl innan avbeställning/ändring av en beställningsvara. Avbeställning/ändring utan extra avgifter är endast möjligt om ordern inte redan skickats till leverantören. Vid avbeställning/ändring måste man meddela oss skriftligt, via mejl till info@kakellux.se senast onsdag kl. 09.00. Se förtydligande nedan.
Förtydligande
Om du beställer en beställningsvara på fredagen den 10 mars 2023 så har du fram tills tisdagen den 14 mars 2023 kl. 09.00 att skicka in mejl till info@kakellux.se på avbeställning/ändring utan att det tillkommer extra avgifter. Efter denna tid har hantering av order påbörjats av leverantör vilket medför extra avgifter som kommer debiteras kund.
Hur vet jag att produkterna finns i lager?
Under varje produkt hittar du information om varan finns i lager eller inte, uppdatering sker en gång om dagen. När du genomför ditt köp kommer en sista kontroll mot lager att göras, detta på grund av att lagersaldona kan komma att ändras under dagen. Kakellux har hela sitt sortiment i lager men i undantagsfall kan varan ta tillfälligt slut.
Kan minderåriga beställa varor hos er?
För att kunna köpa produkter i vår webshop måste du vara 18 år.
Jag har angett fel information, hur gör jag?
Har du angett fel information så kan du kontakta vår kundtjänst på antingen mejl till info@kakellux.se. Gäller det en faktura genom Payson så råder vi dig att kontakta Payson på nummer
08-470 94 01.
Vid ändring av leveransadress där bokning till transportbolaget redan gjorts tillkommer en extra kostnad.
När kan jag hämta min order i butik?
När din order är redo att hämtas kommer du att få en bekräftelse via mejl som säger att din order är redo att hämtas. Den hämtas då i vår varuutlämning på Lockarpsvägen 30 i Oxie. Tänk på att alltid ha din legitimation med. Om bud hämtar din order krävs att budet har både din (beställarens) legitimation och sin egen legitimation med sig. Vid avsaknad av legitimation kan ordern ej lämnas ut.
Betalfrågor
Är det säkert att handla på kakellux.se?
Du behöver inte känna dig osäker över kort – eller elektroniska betalningar hos oss. Kakellux samarbetar med Payson som använder de säkraste systemen som finns att tillgå på marknaden och all data skickas krypterat. Känslig data som kreditkortsnummer sparas inte i våra system och den senaste tekniken från både VISA och MasterCard används för verifiering.
Vi följer de lagar som gäller för registrering och identifiering på internet och systemets plattform bygger på samma teknik som används av banker och myndigheter.
Allt detta gör att vi kan garantera dig absolut högsta säkerhet så att du kan känna dig trygg när du använder Payson.
När debiteras mitt kort om jag väljer att betala med detta?
Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället
På vilket sätt kan jag betala?
Du betalar med faktura,swish,genom delbetalning eller med betal/kreditkort (VISA/MasterCard).
Aktuella delbetalningskampanjer finns i kassan.
Hur mycket kan jag köpa för på faktura?
Belopp upp till 50.000 kronor, sedvanlig kreditprövning görs.
När varorna lämnar vårt lager och levereras till dig.
Ska jag betala fakturan om jag gjort en retur?
Om förfallodatum närmar sig och du inte mottagit e-post om kreditering är det viktigt att du hör av dig till oss så att det inte påförs påminnelseavgifter eller inkassokrav.
Det är kundens ansvar att faktura betalas in i tid innan förfallodatum infaller även om ärendet inte är avslutat. I dessa fall korrigeras fakturan i efterhand av vår kundtjänst när ärendet är avslutat.
Om du har handlat på vår webbshop så gör vi återbetalningen när vi har fått tillbaka och inspekterat returen. En kontroll kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Payson kommer då att revidera din faktura eller sätta tillbaka pengar på ditt kort inom 7 bankdagar. Payson kan komma att begära in inbetalningsuppgifter från dig första gången du gör en retur via dem.
Om du handlat i vår fysiska butik och betalat med kort så görs återbetalning på samma kort som användes vid köp. Pengarna kommer in på det kort som du använt vid retur inom 3 dagar.
Har du gjort en retur på en faktura från butik så får du en kreditfaktura som betalas ut inom två veckor
Kan jag delbetala min faktura?
Ja.
Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp, och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver.
Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning.
Ansökan om delbetalning sker i kassan. Där kan du även välja den delbetalningsplan som passar dig. Därefter görs en kreditupplysning och identifikationskontroll och du får besked direkt om din ansökan har beviljats.
Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.
Information om att kreditupplysning genomförts kommer att skickas hem via post eller via SMS. Skulle ansökan ej gå igenom kan du välja ett annat betalningsalternativ.
Varför kan jag inte betala med faktura?
På vår webbshop tillhandahåller Payson betalningslösningen. Om faktura inte ges som alternativ i kassan råder vi dig att kontakta Payson på nummer 08-470 94 01.
Jag har en fråga gällande min faktura, vem ska jag kontakta?
Om du har handlat i vår webbshop via Payson och har fakturafrågor hänvisar vi dig till Payson. Du kan nå Payson på nummer 08-470 94 01
Leveransfrågor
Vi erbjuder flera olika leveransalternativ. Vilka leveransalternativ som vi erbjuder hittar fullständig information om våra leveransalternativ nedan
Hemleverans 800 kronor, beräknad leveranstid på lagervaror 3-5 arbetsdagar.
Paket 195 kronor, beräknad leveranstid på lagervaror 3-5 arbetsdagar.
Mosaik Paket 395 kronor,beräknad leveranstid på lagervaror 3-5 arbetsdagar.
Har ni möjlighet att leverera utanför Sverige?
I dagsläget levererar vi enbart till Danmark i utlandet.
Vid större beställningar till annat land inom Europa vänligen kontakta vår kundservice. Skicka mejl till info@kakellux.se med information om önskad produkt, mängd och vart det önskas skickas så kan vi kolla upp möjligheterna samt fraktkostnad.
När din beställning är packad och bokad för upphämtning så kommer du att få ett leveransbesked skickat till dig via mejl. Inom 1-3 arbetsdagar kommer Schenker att ta kontakt med dig via sms eller telefon och höra vilken av deras turdagar som passar dig bäst. Ditt gods kommer att levereras till port eller tomtgräns. Läs mer om vart Schenker kan köra under rubriken “”Vart kan Schenker köra?“” längre ner.
OBS! För sändning som kvarligger på transportbolagets terminal mer än tre (3) veckodagar efter avisering, debiteras du som kund från dag fyra (4) lagerhyra om 350 kr/pall/dag, och sändningen riskerar att gå i automatisk retur. Det är därför viktigt att man som kund svarar på aviseringen från transportbolaget inom (3) veckodagar och väljer ett av dom förslagna datum för hemleverans som erbjudits av transportbolaget.
Om leveransen inte tas emot på bokad leveransdag eller om sändning gått i automatisk retur tillkommer även kostnader för extra utkörning/lagerhyra och/eller returkostnader. De extra utgifterna (returfrakt, lagerhyra, expeditionsavgift, hanteringsavgifter) gäller även om du som kund har vägrat att ta emot godset.
Leveranstiden varierar beroende på om varan är lagerförd eller ej. Beställningsvaror och tillverkningsvaror tar längre tid att leverera än lagervaror.
Lagervaror levereras normalt inom 3-5 arbetsdagar beroende på vilken fraktmetod man valt.
Beställningsvaror levereras normalt inom 15-25 arbetsdagar.
Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar som beror på fraktföretaget.
Du kan välja att hämta din beställning i butik, få varor under 20 kg levererat till närmast postombud. Leveranser över 20 kg levereras hem till dig.
När ordern är bokad för upphämtning hos oss skickar vi ett mejl till dig med spårningsinformation så du kan följa din leverans.
Du blir sedan aviserad när hemkörning (vid hemleverans) är bokad eller att paket finns att hämta (vid leverans till utlämningsställe) via sms. I vissa fall kan avisering ske brevledes.
Jag får ingen träff på mitt sändningsnummer, vad gör jag?
Sändningsnummer skickas per e-mail till dig så fort varan är bokad för upphämtning från vårt lager, det kan därför ta upp till 24 timmar innan försändelsen går att spåra. Har det gått mer än 24 timmar och försändelsen fortfarande inte går att spåra är du välkommen att kontakta vår kundservice för hjälp.
Kan jag hämta varorna själv på ert lager?
Det går bra att hämta dina beställda varor i vår varuutlämning på Kakellux, Lockarpsvägen 30,238 41 Oxie. Var noga med att välja det leveranssättet i varukorgen. Ta med dig kvittot. Du får en e-mailavisering när varorna är klara för avhämtning.
Kan jag få leveransen till en tillfällig adress?
Det beror lite på betalningssätt. Betalar du med kontokort kan du välja en tillfällig adress, varorna som betalas med faktura skickas till den adress som du är mantalskriven på.
Måste jag personligen ta emot en hemleverans?
Ja, av säkerhetsskäl har vi ID kontroll på mottagande av alla hemleveranser. Om du inte har någon möjlighet att vara hemma kan du överlåta ID kontroll till en myndig person så som en familjemedlem, granne eller vän. Observera att den nya mottagaren måste kunna visa upp både sin egen och din giltiga legitimation.
Kan man få kvittensfri lossning?
Om du inte kan vara hemma vid en hemleverans kan du skriva på ett engångsintyg som du sätter synligt för chauffören. Då avsäger du dig rätten att göra anspråk för eventuella skador och / eller förluster som upptäcks efter godsets avlämnande, såvida det inte kan utredas att skadan eller förlusten uppkommit under Schenkers ansvarsperiod. Vid önskat engångsintyg vänligen Kontakta DB Schenker.
Schenker kör endast ut till bostäder där vägen är bred nog för en lastbil. Lastbilen ska kunna vända runt utan problem, vid återvändsgränd krävs en stor vändplan där lastbilen kommer runt utan att backa. Schenker kör inte på grusvägar eller mindre smalare vägar av säkerhetsskäl. Om de inte kan köra till din bostad lämnar de godset på närmaste plats de kan köra till.
Det är kundens ansvar att det finns rätt förutsättningar för transportbolaget att kunna leverera gods på körbar väg till adressen med lastbil. Vid situation där det krävs budbil/kranbil för hemleverans så kontaktas kund och eventuella merkostnader debiteras kunden för att leverans ska kunna genomföras
Något speciellt att tänka på när jag tar emot leveransen?
Tänk på att alltid kontrollera varans skick, samt att mängden stämmer innan du skriver på fraktsedeln som chauffören har. Skador på emballage/gods ska meddelas till chauffören direkt. Om skada upptäcks först vid uppackning av varan (dold skada) måste kunden kontakta oss inom fem (5) kalenderdagar efter mottagandet för att vi ska kunna behandla ärendet. Reklamation efter denna tid godkännes ej.
Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Kontrollera även att samtliga paket av en viss vara är av samma bränning samt att den/de produkter som beställts är korrekta innan plattorna monteras. Reklamationer efter montering tas ej emot. Kakellux.se frånsäger sig allt ansvar gällande omkostnader för bokade hantverkare vid försenad, utebliven eller felaktig leverans. Spara den pall som varorna levereras på för eventuell retur.
Retur och reklamationsfrågor
Min vara är defekt, hur gör jag en reklamation?
Som kund hos oss på Kakellux har du rätt att reklamera varor som är belagda med fel. Vill du genomföra en reklamation var vänlig kontakta vår kundservice på mejl till info@kakellux.se.
En reklamation av felplockad eller defekt vara skall göras innan den har monterats. Är varan monterad anses köparen ha godkänt produkten. Dock gäller detta inte om felet på varan endast kunde upptäckas efter genomförd montering. Upptäcks felet vid montering skall monteringen genast avbrytas, och kakelgigantens kundservice kontaktas.
En reklamation av skadad vara ska meddelas Kakellux inom fem (5) kalenderdagar efter mottagandet för att vi ska kunna behandla ärendet. Reklamation efter denna tid godkännes ej.
Tänk på att spara varan då vissa av våra leverantörer kräver tillbaka varan för att utreda ett reklamationsärende.
Hur reklamerar jag en vara jag köpt?
Kontakta vår kundservice. Tänk på att göra en ev. reklamation innan montering eller uppsättning av produkten.
Jag har fått fel vara, vad gör jag?
Vi ber om ursäkt att det har blivit fel. Kontakta vår kundtjänst på mejl via info@kakellux.se och bifoga tydliga bilder på dom produkter som blivit fel samt ert ordernummer så hjälper vi er.
Din ångerrätt och returrätt gäller under 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan oavsett om beställning lagts i vår webbshop online eller fysiskt i vår butik i Oxie. (Gäller ej beställningsvaror, offertvara, restparti eller lagerförsäljning).
Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakt och returrisk. Vi tar emot returer av oöppnade och oskadade förpackningar inom 14 dagar.
Om du önskar göra en retur vänligen kontakta vår kundservice via info@kakellux.se med ordernummer och vilka produkter du önskar returnera. Våra kunniga medarbetare kommer då att kunna räkna ut returkostnaden, och boka leverans om så önskas. Returfrakten räknas ut beroende på vikt och storlek på godset, och motsvarar sällan den fraktkostnad Kakellux kan erbjuda kunden vid beställning. Returer ska skickas till adressen; Kakellux, Lockarpsvägen 30, 238 41 Oxie. Inte mot postförskott eller uthämtning på utlämningsställe.
Produkter som levererats på pall skall returneras på samma sätt så det är klokt att spara pallen produkterna levererats på. När transportbolaget ska hämta upp returen är det viktigt att pallen står på ett underlag som är jämnt så att chauffören kan hämta upp returen med en handtruck.
Vid retur av styckvaror som skickas som paket tas en fast fraktkostnad på 195 kronor ut. Observera att paketet skall levereras direkt till vårt lager; Kakellux, Lockarpsvägen 30, 238 41 Oxie, inte mot postförskott eller upphämtning på utlämningsställe.
Returfrakten räknas ut beroende på postnummer som retur ska skickas ifrån, vikt och storlek på godset. Denna kostnad motsvarar sällan den fraktkostnad Kakellux kan erbjuda kunden vid beställning.
Kan jag göra en retur i butiken när jag handlat på webben?
Absolut! Kom in till butiken i Oxie så hjälper vi dig med din retur. Produkten ska vara i samma skick som när du fick den. När produkterna är returnerade kommer vi genomföra kreditering via Payson, återbetalning tar normalt 2-4 arbetsdagar.
Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket hos ombudet?
Hämtar du inte ut ditt paket inom 14 dagar från att det har ankommit till ombudet så kommer ditt paket att returneras till oss. Returfraktkostnaden är 199 kronor och kommer dras av på ev. kreditering när varor anlänt tillbaka till vårt lager.
Kom ihåg att alltid kontakta oss om du önskar returnera dina varor.
Vad gör jag om paketet / godset har kommit fram skadat?
Om en vara skulle vara skadad vid mottagandet skall detta noteras på fraktsedeln innan kvittering. Dokumentera varans skick med kamera och kontakta oss via e-post. Skicka så detaljerad beskrivning som möjligt och bifoga bilder.
Om skadan upptäcks först vid uppackning av varan (dold skada) måste kunden kontakta oss inom fem (5) kalenderdagar efter mottagandet för att vi ska kunna behandla ärendet. Anmälan om en skada skall skickas in skriftligt till info@kakellux.se inom de fem kalenderdagarna. Varan får inte användas eller säljas vidare eller liknande innan kontakt med oss. När en skada uppkommit under leveransen upprättar vi en skadeanmälan hos fraktsällskapet.
Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver vi fotodokumentation på skadan.
Övrigt
Hur får jag information när ni har kampanj?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller du dig uppdaterad på kampanjer och nyheter i webshoppen.
Får jag visa era produkter på min blogg eller hemsida?
Ja, det går bra så länge du anger att de kommer från Kakellux och gärna lägger ut en länk till oss.