1. Om Köpvillkoren
    1. Dessa köpvillkor (“Köpvillkoren”) gäller alla köp som du gör från www.kakellux.se (“Webbplatsen”). Du accepterar Köpvillkoren i samband med att du genomför ett köp på Webbplatsen.
    2. Avtal ingås med Kakellux AB, org. nr. 559425-4582(“Säljaren”, “oss” ,”vi” eller “vår”).
    3. Om du vill komma i kontakt med oss kan du kontakta oss via Mina Sidor, via vårt Kontaktformulär
  1. Beställningar
    1. För att genomföra ett köp behöver du ha rätt att ingå avtal enligt tillämplig lag. Det innebär att du normalt behöver vara minst 16 år för att handla med direktbetalning för egna pengar eller minst 18 år för att handla på kredit.
  1. Bekräftelse av beställning
    1. När du har slutfört ditt köp får du en automatisk orderbekräftelse via e-post som bekräftar att vi har tagit emot din beställning. Orderbekräftelsen innebär inte att ett bindande avtal har ingåtts. Ett bindande avtal ingås först när du får den slutliga leveransbekräftelsen. Innan du mottar den slutliga leveransbekräftelsen kan din beställning komma att nekas. Vi rekommenderar att du sparar leveransbekräftelsen för att underlätta eventuell framtida kommunikation med oss.
  2. Priser och information
    1. De priser som gäller för ditt köp anges i samband med din beställning på Webbplatsen. Alla priser inkluderar gällande moms. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.
    2. Om priset på en produkt eller informationen om en produkt som anges på Webbplatsen är felaktig och du insåg eller borde ha insett detta vid tidpunkten för beställningen, kommer priset eller informationen inte att gälla för köpet. I sådana fall kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt efter att vi har upptäckt felet.
    3. Alla bilder på Webbplatsen som visar en produkts utseende kan inte garanteras återge produktens exakta utseende, till exempel på grund av att bildskärmen kan påverka färgåtergivningen. Vi rekommenderar därför att man beställer en provbit av produkten. Våra produkter som är eller innehåller delar av naturmaterial kan även ha naturliga skiftningar och produktens utseende kan även variera mellan olika produktionstillfällen.
    4. Mått och Bränning
      De mått som anges på våra produkter är de mått som tillverkaren utgått från vid tillverkning av plattan och dessa mått kan variera från ett produktionstillfälle till ett annat. Då varje produktion av en platta inte kan säkerställas bli densamma i mått och nyans så får varje produktion av en platta ett bränningsnummer (nyans) samt ett kalibernummer (mått) som trycks på förpackningen. Detta beror på flera faktorer vid tillverkningen och det är därför viktigt att man kontrollerar att alla förpackningar är från samma bränning innan montering. Vid komplettering av en beställning är detta extra viktigt och vi ber er alltid om att först kontakta vår kundservice för att få information om samma bränning fortfarande finns i lager. Vi ser då till att rätt produkt skickas ut.
  1. Betalning
    1. Tillsammans med vår betaltjänstleverantör Svea Bank AB, erbjuder vi olika betalningsalternativ och du kan själv välja vilket betalningsalternativ som du vill använda. De möjliga betalningsalternativ som du kan välja mellan framgår alltid på Webbplatsen samt i samband med din beställning. Beroende på vilket alternativ du väljer kan extra kostnader tillkomma. Du hittar fullständig information om samtliga betalningsalternativ och eventuella tillkommande kostnader här. Eventuella kostnader för ditt betalningsalternativ framgår även alltid innan du gör din beställning.
    2. Du kommer i samband med att du genomför ett köp hos oss ingå ett separat avtal om betalning med vår betaltjänstleverantör. För avtalet om betalning gäller dessa villkor.
  1. Frakt och leverans
    1. Leveransalternativ
      Vi erbjuder flera olika leveransalternativ. Vilka leveransalternativ som vi erbjuder hittar fullständig information om våra leveransalternativ nedan Hemleverans 895 kronor, beräknad leveranstid på lagervaror 3-5 arbetsdagar.Paket 199 kronor, beräknad leveranstid på lagervaror 3-5 arbetsdagar.Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar som beror på fraktföretaget. DB Schenker och DHL ansvarar för att avisera kunden via sms eller e-post, som kunden uppgett vid beställning. Den fraktkostnad vi tar ut motsvarar inte alltid den reella kostnaden för frakt av tungt gods på pall.
    2. Hemleverans
      När din beställning är packad och bokad för upphämtning så kommer du att få ett leveransbesked skickat till dig via mejl. Inom 1-3 arbetsdagar får du en avisering av transportören att varorna är på väg. Ni kommer sedan överens om leveransdatum och tidsintervall.OBS! För sändning som kvarligger på transportbolagets terminal mer än tre (3) veckodagar efter avisering, debiteras du som kund från dag fyra (4) lagerhyra om 450 kr/pall/dag, och sändningen riskerar att gå i automatisk retur. Det är därför viktigt att man som kund svarar på aviseringen från transportbolaget inom (3) veckodagar och väljer ett av dom förslagna datum för hemleverans som erbjudits av transportbolaget.Om leveransen inte tas emot på bokad leveransdag eller om sändning gått i automatisk retur tillkommer även kostnader för extra utkörning/lagerhyra och/eller returkostnader. De extra utgifterna (returfrakt, lagerhyra, expeditionsavgift, hanteringsavgifter) gäller även om du som kund har vägrat att ta emot godset. Det är kundens ansvar att kontrollera att de uppgivit rätt mobilnummer så att fraktbolaget kan etablera kontakt och avtala leverans. Det är också kundens ansvar att fraktbolaget kan nå någon på detta nummer under dagarna efter att leveransen gått ut från kakellux.seReturfrakten räknas ut beroende på vikt och storlek på godset, och motsvarar sällan den fraktkostnad kakellux.se kan erbjuda kunden.Våra hemleveranser sker under dagtid om inget annat anges. För alla leveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg. Grusväg, kullersten, stenbelagd väg eller brant/sluttande väg räknas inte som körbar väg då sista delen av transporten sker med bakgavellyft och handtruck som inte kan framföras på dessa underlag med denna slags produkter. En väg som inte är framkomlig för bred last / lastbil räknas inte heller som körbar väg. Om du bor i ett flerfamiljshus levereras varorna till porten om transporten kan komma fram (inte på smala innergårdar, genom smala grindar och liknande), annars så långt lastbilen kan komma fram. Vid avlastning ska varorna inspekteras noggrant av mottagaren innan leveransen kvitteras. Eventuella skador dokumenteras och noteras innan kvittering av leveransen (se mer information under rubriken Transportskada).Kundens ansvar angående leverans:Det är kundens ansvar att kontrollera att de uppgifter de uppgivit i samband med beställning är korrekta så att transportbolaget kan etablera kontakt.Det är kundens ansvar att det finns rätt förutsättningar för transportbolaget att kunna leverera gods på körbar väg till adressen med lastbil. Vid situation där det krävs budbil/kranbil för hemleverans så kontaktas kund och eventuella merkostnader debiteras kunden för att leverans ska kunna genomföras.Det är kundens ansvar att kontrollera att samtliga paket av en viss vara är av samma bränning samt att den/de produkter som beställts är korrekta innan plattorna monteras.Rapportera eventuella fel inom 7 dagar från mottagandet. Reklamationer efter montering tas ej emot. Spara den pall som varorna levereras på för eventuell retur.Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Kakellux.se frånsäger sig allt ansvar gällande omkostnader för bokade hantverkare vid försenad, utebliven eller felaktig leverans.
    3. Leverans till utlämningsställe
      När din beställning är packad och bokad för upphämtning så kommer du att få ett leveransbesked skickat till dig via mejl. Sändningen levereras till transportörens närmsta utlämningsställe baserat på det postnummer som angavs vid köpet. Du kommer att bli aviserad när din sändning har anlänt till ditt utlämningsställe.Legitimationskontroll sker alltid vid utlämnandet.Paket som ej hämtas ut inom 14 dagar går i automatisk retur till Kakellux. Returfraktkostnaden är 149 kronor.
    4. Adressändring
      Om ni önskar att ändra leveransadressen eller aviseringsnumret, vänligen kontakta oss så snart som möjligt. Om Kakellux inte har beställt frakt av fraktbolaget än, så kommer vi att göra ändringen utan en extra kostnad. Men om Kakellux redan bokat en frakt till den tidigare angivna leveransadressen, tillkommer en leveransändringsavgift för kunden. Denna avgift debiteras Kakellux av transportbolaget och uppgår till 350 kr inklusive moms. Vid ändring på redan bokad frakt skickar vi ut en betallänk till er för leveransadressändringen. När betalningen är gjord kommer vi att kontakta transportbolaget för att genomföra leveransadressändringen, vilket innefattar ändring av namn, adress och telefonnummer för avisering. Vänligen skicka ett skriftligt mejl på ändring till info@kakellux.se
    5. Leverans till öar
      Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas leverans särskilt för pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi enligt den kostnad som finns på orderbekräftelsen till en fast adress på fastlandet. Kund får där se till att leveransen blir mottagen och sedan själv ombesörja vidare transport till ö. Var god och uppge om ni önskar direktleverans till ö redan vid er beställning då vissa varor behöver emballeras på ett visst sätt.Obs! Vissa orter i Sverige har begränsat antal utkörningar per vecka. Extra fraktkostnader kan tillkomma, vänligen kontakta vår kundservice för mer information.
    6. Om din beställning innehåller flera produkter, varav några inte finns i lager hos oss eller har längre leveranstid, skickar vi dem inte i flera leveranser. Vi väntar tills vi har alla produkter på lagret och vi skickar dem alla tillsammans i en leverans.
  1. Ångerrätt
    Din ångerrätt och returrätt gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan. (Gäller ej vid special-beställda varor, typ måttbeställda produkter, eller styckvaror).Skriv snabbast och enklast ett e-mail till vår kundtjänst info@kakellux.se när du vill ångra ditt köp.
    När du utnyttjat din ångerrätt:
    Kunden är skyldig att hålla varan i lika gott skick som vid leverans. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.
    1. Retur
      Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakt och returrisk. Vi tar emot returer av oöppnade och oskadade förpackningar inom 14 dagar.Om du önskar göra en retur vänligen kontakta vår kundservice med ordernummer och vilka produkter du önskar returnera. Våra kunniga medarbetare kommer då att kunna räkna ut returkostnaden, och boka leverans om så önskas. Returfrakten räknas ut beroende på vikt och storlek på godset, och motsvarar sällan den fraktkostnad kakellux.se kan erbjuda kunden. Observera att leverans måste levereras direkt till vårt lager. Ej mot postförskott eller avhämtning vid utlämningsstället.Produkter som levererats på pall skall returneras på samma sätt så det är klokt att spara pallen produkterna levererats på. När transportbolaget ska hämta upp returen är det viktigt att pallen står på ett underlag som är jämnt så att chauffören kan hämta upp returen med en handtruck.Vid retur av styckvaror som skickas som paket tas en fast fraktkostnad på 149 kronor ut. Observera att paketet skall levereras direkt till vårt lager. Inte mot postförskott eller uthämtning på utlämningsställe.
    2.  Reklamation

      1. Fel på vara
        Som kund hos oss på kakellux.se har du rätt att reklamera varor som är belagda med fel. Vill du genomföra en reklamation var vänlig kontakta vår kundservice.En reklamation av felplockad eller felaktig vara skall göras innan den har monterats. Är varan monterad anses köparen ha godkänt produkten. Dock gäller detta inte om felet på varan endast kunde upptäckas efter genomförd montering. Upptäcks felet vid montering skall monteringen genast avbrytas, och kakelluxs kundservice kontaktas.OBS! Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat varorna, att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Kakellux.se frånsäger sig allt ansvar gällande omkostnader för bokade hantverkare vid defekta, felaktiga varor eller transportskador.En retur som uppstår på grund av en godkänd reklamation bekostas av Kakellux AB. En reklamation kan göras om det finns ett tillverkningsfel som till exempel bubblor eller feltryck. Det gäller inte marockanska cementplattor då skönhetsfel ofta förekommer då det är en handgjord produkt.(se Konsumentköplagen för mer information vad som gäller för privatpersoner och företagare).
      1. Transportskada
        Om en vara skulle vara skadad vid mottagandet skall detta noteras på fraktsedeln innan kvittering. Dokumentera varans skick med kamera och kontakta oss via e-post. Skicka så detaljerad beskrivning som möjligt och bifoga bilder.Om skadan upptäcks först vid uppackning av varan (dold skada) måste kunden kontakta oss inom fem (5) kalenderdagar efter mottagandet för att vi ska kunna behandla ärendet. Anmälan om en skada skall skickas in skriftligt till info@kakellux.se inom de fem kalenderdagarna. Varan får inte användas eller säljas vidare eller liknande innan kontakt med oss. När en skada uppkommit under leveransen upprättar vi en skadeanmälan hos fraktsällskapet.Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver vi fotodokumentation på skadan.

Beställningsvaror

  1. Beställningar av varor från utlandet görs på tisdag morgon (deadline för veckobeställningar tisdag kl. 09.00), men avvikelser kan förekomma då helgdagar kan ligga olika i olika länder.
  2. Beställningsvaror levereras normalt inom 15 arbetsdagar. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar som beror på fraktföretaget eller leverantör. Om ni är i behov av att veta när en produkt förväntas levereras till vårt lager, var vänlig kontakta vår kundservice. Leveranstiden kan variera beroende på helgdagar i både ursprungslandet och Sverige.
  3. Kakellux kan inte ta ansvar för att leverantören har den specifika mängd i lager av en produkt som beställts. Om det inte skulle finnas tillräcklig mängd av den produkt som du beställt, kommer du att kontaktas av vår kundservice för att hitta en lösning.
  4. Avbeställning av beställningsvara
    Kontakta alltid vår kundservice via mejl innan avbeställning/ändring av en beställningsvara. Avbeställning/ändring utan extra avgifter är endast möjligt om ordern inte redan skickats till leverantören. Vid avbeställning/ändring måste man meddela oss skriftligt, via mejl till info@kakellux.se. senast tisdag kl. 09.00. Se förtydligande nedan.
  5. Förtydligande
    Om du beställer en beställningsvara på fredagen den 10 mars 2023 så har du fram tills tisdagen den 14 mars 2023 kl. 09.00 att skicka in mejl till info@kakellux.se på avbeställning/ändring utan att det tillkommer extra avgifter. Efter denna tid har hantering av order påbörjats av leverantör vilket medför extra avgifter som kommer debiteras kund.
  6. Retur av beställningsvara
    Vi accepterar inte returer av specialbeställda varor (beställningsvaror, offertvara, restparti eller lagerförsäljning/outlet varor).
  7. Återbetalningsskyldighet
    Kakellux.se ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi mottagit returen. Kunden står själv för hela returkostnaden tillbaka till adressen. I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återinsättning på det betalkort som användes vid beställning. Återbetalningen sker inom några dagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är avslutat.
    Vid köp ånger innan produkterna skickas ska Kakellux, om du utnyttjar din ångerrätt, återbetala vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 14 dagar från den dag butiken tog emot ditt meddelande om ångra.
  8. Erbjudanden, rabattkoder och gåvor
    • Vi kan från tid till annan erbjuda kampanjer, rabattkoder, gåvor och andra erbjudanden (“Erbjudanden”). Sådana Erbjudanden gäller endast under den tid som anges i samband med ett sådant Erbjudande och med de villkor som anges i samband med Erbjudandet. Erbjudanden kan normalt inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen framgår. Om inte annat anges gäller våra Erbjudanden i en (1) dag.
    • Du behöver ange eventuell kod eller på annat sätt aktivera det aktuella Erbjudandet innan du slutför köpet för att kunna ta del av Erbjudandet.
    • En rabattkod kan endast lösas in vid en ny beställning på Webbplatsen och den kan ej dras av från en lagd order i efterhand. Rabattkoder kan endast nyttjas en gång per kund, produkt och beställning.

Lagerstatus

Lagerstatus för butikerna och webbutiken uppdateras inte i realtid och är enbart en indikation på produkternas lagerstatus.
Vi reserverar oss för att varor kan vara slutsålda och meddelar det i sådana fall via e-post.
Lagerstatus “Lagervara: Skickas inom 2-3 vardagar” garanterar inte heller att det finns det antal artiklar du önskar.
Du bör kontakta vår kundsupport för korrekt och uppdaterad information om lagerstatus

 

Provbitar

  1. En provbit är en mindre del av en platta.
  2. Din provbit kan skickas som varubrev när innehållets vikt, storlek och innehåll gör att det ryms i ett vadderat kuvert eller en liten låda. Provbit levereras till din brevlåda eller till ett utlämningsställe. Leveranstid 1-2 vardagar efter att din order lämnar vårt lager.

Om dessa Köpvillkor

  • Vi reserverar oss för eventuella fel på webbsidan.
  • Vi har rätt att ändra dessa Köpvillkor, men de Köpvillkor som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid för det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Köpvillkoren på Webbplatsen. Ändringar träder i kraft från det att du har accepterat Köpvillkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp på Webbplatsen.
  • Dessa Köpvillkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Om någon bestämmelse i dessa Köpvillkor skulle anses vara ogiltig eller inte verkställbar av någon behörig domstol, myndighet eller alternativt tvistlösningsorgan, kommer övriga delar av den bestämmelsen och alla andra bestämmelser i dessa Köpvillkor att förbli giltiga och verkställbara till fullo, i enlighet med tillämplig lag.

Frågor, klagomål eller tvist

  • Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller klagomål angående din beställning. Du kan enkelt nå oss via de kontaktuppgifter som framgår i början av dessa Köpvillkor.
  • Du har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning
  • Dessa köpvillkor fastställdes av Kakellux AB den 2023-04-10